Listopad 2008

Aston Martin

22. listopadu 2008 v 18:45 | Slávek Laskov |  O automobilkách
Politika tradiční britské značky stojí především na prestiži, na kterou místní lordové velmi dobře slyší. Exkluzivita těchto vozů je zajištěna výkonem, vynikající kvalitou zpracování, použitými materiály i technologiemi - a především pak pro většinu smrtelníků nedostupnou pořizovací cenou. Není proto divu, že Aston Martin se na britských ostrovech může z hlediska prestiže srovnávat i s tak zvučnými jmény, jako jsou Rolls-Royce či Bentley. Výroba sportovních vozů má u Astonů bohatou tradici, i když se v rámci přikoupené značky Lagonda nárazově vyráběly i zakázkové superlimuzíny. Nechyběly ani vozy typu kombi, ale samozřejmostí byl vždy dostatečný výkonový potenciál. Asi nejznámějším agregátem monotovaným u Astonů byl hliníkový motor V8 o objemu 5,4 l , který vydržel ve výrobním programu třicet let. Stěžejní zlompřišel v roce 1987 , kdy 75% akcií zakoupil automobilový gigant Ford. O šest let později se firma dostala pod ochranná křídla Fordu celá. Začal tak ozdravný proces, který má za cíl vynést britskou tradici na automobilový Olymp po bok renomovaných značek Porsche či Ferrari. Astonu z téhle spolupráce plynou zajímavé možnosti aplikovat do svých modelů nejnáročnější technologie s patentem Fordu. Velké naděje jsou vkládány do supersportu Vanquish, jehož vyšlechtěný dvanáctiválec by neměl nechat nikoho při choulostivých příležitostech na holičkách. Nabídka se dnes soustředí na 3 modely: ty s dvanáctiválcovým srdcem opouštějí brány staré továrny v Newport Pagnell. Jsou to DB7 V12 Vantage a Vanquish V12 a o jejich výjímečnosti nejlépe svědčí zodpovědné výrobní tempo - osm kusů týdně. Základní verze DB7 s šestiválcem od Jaguaru se vyrábí v Bloxhamu

Alfa Romeo (jak jsou na tom)

22. listopadu 2008 v 18:32 | Slávek Laskov |  O automobilkách
Až neuvěřitelně zní příběh Alfy Romeo několika posledních let. Automobilce, nad kterou mnozí ještě v polovině 90. let lámali hůl, stačil jediný model, aby se vrátila zpět mezi elitu. Tímto zázrakem byl v roce 1997 typ 156, který nejenže získal titul Evropské auto roku 98, ale hlavně přivedl automobilce zpět zákazníky, kteří začli značce opět důvěřovat. Úspěch 156ky odstartoval další úspěšnou sérii modernizací, která závratným tempem pokračuje dodnes. Kompaktní hatchback 147 se po svém představení setkal s takovou odezvou , že se dnes pyšní titulem Auto roku 2001.

Daewoo Tacuma

22. listopadu 2008 v 18:22 | Slávek Laskov |  Daewoo
Kompaktní velkoprostorový vůz Tacuma z produkce korejské značky Daewoo se na našem trhu představil na brněnském autosalonu 2001. Bezesporu elegantně a originálně ztvárněná karoserie nese typické prvky značky, které se snaží nápaditě rozvíjet. Interiér vozu vyniká svou prostorností a skladností, nechybí ani dostatek odkládacích prostor. Palubní deska je jak pohledná, tak přehledná, dojem kazí pouze lacině působící plasty a nevhodně umístěné rádio. V měkkých sedadel se sedí velmi pohodlně, při razantnější jízdě však těm předním chybí dostatečné boční vedení. Nevýrazná šestnáctistovka nedělá z tacumy žádného dravce, na běžný provoz při optimálním zatížení to samozřejmě stačí. Počítat je třeba s vyšší spotřebou paliva. Jízdní vlastnosti poměrně vysokého kompaktu jsou na slušné úrovni. Komfortně naladěný podvozek dovolí vozu v zatáčkách větší náklon, stopu přitom drží tacuma dobře. Jediným neduhem podvozku je neklidný přejezd přes příčné nerovnosti. Brzdová soustava doplněná o ABS je dostatečně dimenzovaná a problémy nejsou ani s její odolností. Masivní zádi dominují skupinové svítilny, umístěné po vzoru některých evropských vozů v horních rozích karoserie.
Hondocení tedy je: + pro neotřelý design a bohatá základní výbava
- pro rázy v kabině při přejezdu příčných nerovností

Pod kapotou...

Autor: Slávek Laskov
Technické údaje
Daewoo TacumaCena (Kč)
MotorObjem (cm3)Výkon (kW/k)5dveř. van
1.6159878/106509 900
2.0199889/121599 900

Daewoo Matiz

22. listopadu 2008 v 13:19 | Slávek Laskov |  Daewoo
Roztomilé autíčko sklidilo po svém představení na našem trhu takový úspěch, že se v roce 1999 stalo nejprodávanějším zahraničním vozidlem v ČR a rok nato mu patřila šestá příčka v absoulutním pořadí prodaných osobních vozů. Mezi jeho největší přednosti patří praktická pětidveřová karoserie, která kromě zdařilého designu poskytuje i dostatek prostoru pro čtyři dospělé cestující. Ten spolu s úsporným tříválcovým motorem a nízkou pořizovací cenou tvoří základní kameny popularity nejmenšího zástupce korejské značky. S matizem se nejlépe jezdí po městě, kde se díky svým skromným rozměrům všude vejde. Malý motor potěší více než přijatelnou spotřebou paliva a přitom nenechá řidiče ,, ve štychu" ani při dynamičtějších manévrech. Horší je to s chováním auta v rychlostech nad 100 km/h, kde začínají mírné (avšak gradující) problémy se směrovou stabilitou. Při přejezdu příčných nerovností odskakuje zadní náprava, což vychyluje vůz ze stopy. Uspokojivě účinné jsou brzdy, které díky malé hmotnosti vozu nemají sklony k vadnutí. S ohledem na pohodlí cestujících na zavazadla již nezbylo. S matizem lze z kopce uhánět rychlostí i přes 160 km/h, kvůli směrové nestabilitě to však vyžaduje od řidiče maximální soustředění. Za pochvalu zde jistě stojí výhodný poměr mezi cenou a užitnou hodnotou. Naopak však nestabilní jízdní projevy což díky takto malé karoserii je zcela jasné

Nákres Daewoo Matiz
V Crash Testu Euro NCAP uspěl Matiz na výbornou: 3 hvězdy za bezpečnost
Autor: Slávek Laskov
Technické údaje:

Daewoo MatizCena (Kč)
MotorObjem (cm3)Výkon (kW/k)5dveř. hatchback
0.879638/51219 900

Daewoo Lanos

22. listopadu 2008 v 12:59 | Slávek Laskov |  Daewoo
První samostatně vyvinutý model značky Daewoo nese název Lanos. Na silnicích je k vidění od roku 1997 a přes mírné kosmetické úpravy, kterými dosud prošel, je to na jeho celkovém vzhledu již znát. Líbívé přední části dominují trojdílná maska chladiče spolu s oválnými světlomety, což plně odpovídá svéráznému stylu značky. Interiér je vyveden v odlehčeném duchu, díky elegantním křivkám a vhodné volbě použitých materiálů věak nepůsobí lacině. O dostatek prostoru se nemusí bát ani pět cestujících, zvláště na zadních sedadlech je k dispozici nečekaně hodně místa. Na zavazadlový prostor se při konstrukci vozu jistě myslelo až ve druhé řadě. Sedadla jsou měkká a komfortní, stejně jako naladění podvozku. Celkové chování auta lze hodnotit jako uspokojivé, při průjezdu nerovnostmi však nelze přeslechnout mírné rázy. Čtyřválcové motory o objemu 1,5 l či 1,6 l se projevují až ve vyšších otáčkách, a to nejen žádoucím navýšením výkonu, ale i hlučnějším zvukovým doprovodem. Spotřeba paliva přitom zůstává na běžné úrovni. Lanose lze za celkem přijatelný peníz získat v kompaktním tří- nebo pětidveřovém provedení hatchback. Klasický tříprostorový sedan s pouze průměrným zavazadlovým prostorem se v Evropě nenabízí. Ale stejně nejvíce Lanos vyniká v povedeném korejském stylingu ale také rozumnou cenou ale problémem bude zmíněný malý zavazadlový prostor.
Lanos (provedení hatchback) v crash testu přiliš dobře neobstál - 2 hvězdy za bezpečnost:

Autor: Slávek Laskov
Technické údaje:
Daewoo LanosCena(Kč)
MotorObjem (cm3)Výkon (kW/k)3dveř. hatchback5dveř. hatchback4dveř. sedan
1.5149863/86279 900299 900309 900
1.6159878/106-359 900359 900


Daewoo Nubira

22. listopadu 2008 v 12:38 | Slávek Laskov |  Daewoo
V modelu Nubira nabízí Daewoo vůz střední třídy s bohatou základní výbavou za přijatelnou cenu.Celkové zpracování nedosahuje i přes tendenci neustálého zlepšování vysokých kvalit japonských či německých konkurentů, průměrně náročnému uživateli však odvede dobrou službu. Od uvedení na trh v roce 1997 prošel tento model omlazující kůrou, takže kromě uhlazenějších tvarů a konstrukčních změn obdržel například i kvalitnější materiály v interiéru. Na své si s nubirou příjdou (zvláště v provedení kombi) chataři a výletníci, jelikož na jejich zavazadla je uvnitř vyhrazeno opravdu hodně místa. Přitom pohodlně měkké sedačky poskytují místi pěti dospělým cestujícím Výhradně benzínové motory v nabídce mají slušný poměrný výkon, ve vyšších otáčkách však zápasí s hlučností a zvýšenou spotřebou paliva. S komfortně naladěným podvozkem se relativně těžké auto cítí lépe na delších plynulých cestách, v prudších zatáčkách předvádí výrazný náklon a tendence k nedotáčivosti. Kotoučové brzdy na všech kolech doplněné o protiblokovací systém ABS mají příliš pozvolný nástup, na razantní sešlápnutí však reagují přijatelně. Ne každému bude vyhovovat velice účinný posilovač řízení. Průměrný zavazadlový prostor Nubiry wagon 412 l se po dklopení zadní řady sedadel dá zvětšit na přijatelných 1448 l. Osobitý vzhled vozů Daewoo má na svědomí renomovaná turínská firma Ital Design, jejiž šéf a zakladatel není nikdo jiný než Giorgio Giugiaro.

Autor: Slávek Laskov
Technické údaje:
Daewoo NubiraCena(Kč)
MotorObjem (cm3)Výkpn (kW/k)4dveř. sedan5dveř. kombi
1.6159875/106419 900439 900
2.0199898/133529 900579 900

Daewoo Leganza

22. listopadu 2008 v 11:46 | Slávek Laskov |  Daewoo
Limuzína vyšší střední třídy Leganza je výsledkem snahy oslovit ekonomicky smýšlející ředitele a vyšší manažery.Kromě tradičních karosářských znaků a originálních partií nabízí leganza prostorný interiér, který je díky příjemným sedadlům a vysoké úrovní výbavy pohodlně obyvatelný. Zavazadlový prostor je se svým objemem 400 l vzhledem ke konkurenci pod průměrem takže je pro vaše zavazadla velice skromný. Reprezentativní sedan si zaslouží pochvalu za komfortní odpružení, které se stará o hladké překonávání nerovností, dále pak pohodlný, bezpečný a dobře odhlučený interiér. Vůz se v zatáčce sice dost nakloní, tsopu však bezpečně udrží. Stabilní je i na dálnici ve vysokých rychlostech. K pohonu jsou určeny výhradně čtyřválcové benzínové motory o objemu 2.0 l, resp. 2.2 l s průměrnými výkony, které podle očekávání nedělají z těžké leganzy žádného dravce - ve vozu této kategorie by se jistě lépe vyjímal objemnější šestiválec. Při zachování majestátního vzezření nechybí přední části vozu určitá dávka dravosti. Účinné brzdy dokážou auto bezpečně zkrotit, při plném tlaku na brzdový pedál je třeba počítat s nepříjemným náklonem vpřed. Kromě klasické přímo řazené pětustupňové převodovky je Leganza k dostání také se čtyřstupňovým automatem. Dobrou práci odvádí posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti .

Autor: Slávek Laskov
Technické údaje:
Daewoo LeganzaCena (Kč)
MotorObjem (cm3)Výkon (kW/k)4dveř.sedan
2.0199898/133584 910
2.22198100/136689 900

Citroën Berlingo (1G)

21. listopadu 2008 v 21:54 | Slávek Laskov |  Citroën
Úspěšné duo Citroën Berlingo a Peugeot Partner nastartovalo v roce 1996 trend výroby lehkých užitkových vozidel s jednolitou kompaktní karoserií, z nichž je odvozen víceúčelový velkoprostorový vůz. Stupňovitá příď optimalizuje aerodynamický odpor, celkově vůz působí vyváženým dojmem. Berlingo nabízí bohatý prostor pro 5 cestujících , kteří při cestách za zábavou nemusí o balení věcí příliš přemýšlet. Bohatý úložný prostor je díky vysokému stropu dobře skladný. Po sklopení zadní sedadlové lavice je k dispozici 2800 cm2, ke kterým je posuvnými bočními dveřmi snadný přístup. Jízdní vlastnosti jsou na přijatelné úrovni, je však třeba počítat s výše položeným těžištěm. Z auta je velkými okny dobře vidět, což ocení zvláště nezvykle posazený řidič. Vůz splňuje přísně stanovené požadavky na bezpečnost, není problém mít ve výbavě ABS či dva airbagy. Oblíbená je verze s multifunkční střechou Modutop, určená především pro rodiny s dětmi. Střecha je kombinací odkládacích a prosklených ploch, navíc obsahuje zásuvky na 12 V a tři regulovatelné vývody ventilace. Velká zpětná zrcátkazajišťují dobrý výhled vzad a usnadňují couvání a co se týče řízení, při práci si řidič Berlinga nemusí připadat jako v práci díky dostatku kvalitní elektroniky a výbavy. Takže plus si jistě zaslouží výše zmíněný výhled z vozidla a mínus citlivost na boční vítr.
Nový Citroën Berlingo

Autor: Slávek Laskov
Technické údaje
Citroën BerlingoCena(Kč)
MotorObjem (cm3)Výkon (kW/k)3dveř. kombi4dveř. kombi
1.4136055/75428 000399 900
1.6158780/110-448 000
1.9 D190551/70458 000430 000
2.0 HDI199766/90501 000-

Citroën Evasion

17. listopadu 2008 v 16:21 | Slávek Laskov |  Citroën
V rámci společného projektu koncernů PSA a Fiat s názvem Eurovan vznikl v roce 1994 klasický velkoprostorový automobil. Stalo se tak na základě vzrůstající poptávky po vozech této kategorie, jejimž průkopníkem je o deset let služebně starší Renault Espace. Na našich silnicích se objevuje hned pod trojí identitou: Citroën Evasion, Peugeot 860 a Fiat Ulysse. Nepříliš líbivá, leč prostorná karoserie pojme až osm cestujících ve třech řadách , přičemž sedadla lze jednotlivě otáčet či vyjímat. Na zavazadlový prostor však při plném obsazení moc místa nezbude. Výhodou jsou posuvné dveře na obou stranách. Nápaditá palubní deska je přehledná a její součástí je i krátká řadící páka s lehkým chodem. Ocenit je třeba množství odkládacích plochu a schránek. Řidič se v Evasionu rozhodně necítí špatně, pohodlnou polohu může najít dostatečná variabilita nastavení sedadl či výškově stavitelný volant. Až na zhoršený výhled šikmo dopředu (v této kategorii aut celkem běžný) je z vozu dobře čitelná situace kolem,což umožňuje předcházet vzniku nebezpečných situací.. K hlavním přednostem patří všemi možnými způsoby přestavitelný interiér, který uveze až 8 osob. V případě potřeby lze samozřejmě kterékoliv sedadlo vyjmout. Za příplatek lze mít dokonce přední sedadla otočná do protisměru.
Verze se slabším motorem mají vpředu kotoučové brzdy a vzadu bubnové, silnější motory mají kotouče na všech čtyřech kolech.Za povšimnutí jistě stojí variabilní prostorný interiér. Pokárání si ale zaslouží malá zpětná zrcátka jelikož u těchto typů aut jsou velmi důležitá.

Autor: Slávek Laskov
Technické údaje:

Citroën EvasionCena (Kč)
MotorObjem (cm3)Výkon (kW/k)5dveř. van
2.01997100/136950 000
2.0 HDI199781/110990 000

Citroën Xsara Picasso

16. listopadu 2008 v 23:20 | Slávek Laskov |  Citroën
Citroën Xsara Picasso býval v jeho době jedním z nejhezčích minivanů na trhu. Symetricky střižená karoserie skrývá velmi slušný vnitřní prostor, který díky proskleným plochám působí ještě větším dojmem. Ergonomicky zdařile řešená palubní deska zaujme centrálně umístěnými digitálními ukazateli přístrojů, které jsou zapuštěny v krátkém tunelu. Měkčí sedadla neposkytují zádům žádnou valnou oporu - v této kategorii vozů se s ostrou jízdou moc nepočítá. Do středového sloupku integrovaná řadící páka je výše posazenému řidiči dobře po ruce. Zadní řadu tvoří tři jednotlivá sedadla, která je možné jak překlopit, tak případně úplně vyjmout. Nechybí dostatečné množství odkládacích ploch. Dvojité přední sloupky poněkud zhoršují výhled dopředu a do stran. Podvozek konstrukčně vychází z modelu Xsara (odtud xsara picasso) a zajišťuje minivanu solidní jízdní projevy. Hřebenové řízení je sériově vybaveno posliovačem s proměnlivým účinkem, což přispívá k lepší ovladatelnosti auta ve vyšších rychlostech. O bezpečnost cestujících je díky mnoha příslušným aktivním i pasivním prvkům výbavy dobře postaráno. Zajímavost je, že maximální rychlost picassa s nejsilnějším motorem atakuje dvousetkilometrovou hranici. Řidiče nejvíce zaujmul objemný zavazadlový prostor ale naopak méně místa na kolena pro vzrostlejší řidiče.
Citroën Xsara Picasso v testu Euro NCAP s úspěšností 4/5 hvězdiček v bezpečnosti

Autor: Slávek Laskov
Technické údaje
Citroën Xsara PicassoCena (Kč)
MotorObjem (cm3)Výkon (kW/k)5dveř. van
1.6158770/95495 000
1.8174685/115520 000
2.0 HDI199766/90550 000