AC

25. prosince 2008 v 22:17 | Slávek Laskov |  AC
V roce 1902 měl londýnský řezník John Portwine již nashromážděno dost prosředků na to, aby se mohl začít věnovat svému koníčku, automobily. Jelikož oplýval penězi více než technickými znalostmi, spojil se s Johnem Weller a společně pak zkonstruovali vůz, jimž se prezentovali na výstavě automobilů v Crystal Palace. Tím však byly peníze vyčerpány, a tak zůstalo u tohoto jediného exempláře. O rok později pak přišel podnik na trhs motorizovanou tříkolkou, která byla vybavena dvěma koly vpředu a jedním zadním kolem umístěným pod sedadlem řidiče. Toto ,,auto" zaznamenalo obrovský úspěch. Roku 1907 představil podnik, nesoucí již tehdy název Autocarmers Ltd. (AC), novou verzi pro přepravu osob, tzv. Sociable. Velká armádní zakázka na vybavení celého pluku britského vojska těmito vozy pak dopomohla AC k úspěchu.

Roku 1912 zkonstruovala 1912 své první vozidlo se čtyřmi koly, osazené čtyřválcovým motorem. Následovaly menší rychlé sportovní vozy, jež se v krátkém čase staly určujícím výrobním, artiklem značky AC. Roku 1922 se stal ředitelem firmy S. F. Edge a téhož roku pokořili vozy AC 57 rekordů. Na jaře 1921 dosáhl šestiválec AC s motorem 2,0 l na dráze Montihéry průměrné rychlostí 135 km/h za 24 hodin jízdy. AC byla první britskou značkou, která se roku 1925 zůčastnila Rally Monte Carlo a která ji následujícího roku dokonce vyhrála. Účast na závodech byla sice pro firmu dobrou reklamou, spolykala však mnoho peněz a firma zkrachovala. Nedařil se ani jejím nový vlastníkům, kteří se snažili představit různé nové modely.
Poválečná produkce se naplno rozvíjela teprve v říjnu 1947.

V prvních letech se výhradně vyráběl model z roku 1939, teprve roku 1953 přišla firma z vozem AC Ace. (Jméno Ace se vyskytovalo s označením auta 16/70 HP již v letech 1935-1939- pozn. odborného lektora). Podvozek s nezávislým zavěšením všech kol vyviniul známý konstruktér John Tojeiro. Karosérie navržená firmou Carrozzeria Touring byla očividnou kopií Ferrari 166 MM, což však nikomu nevadilo. Na představitele AC udělal Trojeirův návrh veliký dojem, přijali jej a z každého prodaného vozu konstruktér dostával 5 liber. Do prvních AC Ace se montoval ještě předválečný motor, brzy jej však nahradila Bristol vylepšená verze starého motoru BMW 328. Tento model AC Bristol byl velmi oblíbený obzvláště v Americe. Motor sice dosahoval výkonu nejprve 80, pak 120 k, vůz však výborně seděl na silnici. Právě tato vlastnost mu zaručila vítězství v mnoha závodech.
Roku 1957 se AC Bristol zůčastnil 24hodinového závodu v Le Mans, kde skončil ve své třídě druhý za vítězným Ferrari. Následujícího roku startovaly v Le Mans dva vozy AC: upravený AC Bristol na novém šasi od Tojeria zvítezil ve své třídě a v celkové kvalifikaci byl osmý, sériový AC Bristol skončil v celkové kvalifikaci devátý.

Roku 1961 ukončil Bristol výrobu motorů. AC přešla na 2,6l šestiválce firmy Ford Zephyr, a vznikl tak vůz AC 2,6. V říjnu toho roku byl na základě američana Carolla Shelbyho namontován do AC Ace motor vidlicový osmiválec Ford a již v únoru 1962 byl vyroben první prototyp s vidlicovým osmiválcem o zdvihovém objemu 4727 cm3. Vůz byl přepraven do Ameriky a opatřen poznávací značkou CSX-0001 (Carrol Shelby Experimental, Number One). Tento prototyp natolik zaujal vedení koncernu Ford v Dearbornu, že objednalo u Shelbyho 100 těchto vozů, které se pak prodávaly v jejich obchodní síti. Tak se zrodil slavný AC Cobra. Na základě velkého prodejního úspěchu této značky objednal vzápětí Ford u Shelbyho další stovku vozů.
V roce 1963 připravil Ford nový vidlicový osmiválec o objemu 6997 cm3 a výkonu 485 k. Tento motor byl však příliš silný pro stávající podvozek vozu Cobra, proto vyvinul Klaus Arning v Detroitu odpovídající podvozek, který se vyrávěl ve Velké Británii. Cobra se začala dodávat ve dvou verzích: pro evropský trh pod názvem AC 289, vybavena slabším motorem o zdvihovém objemu 289 kubických palců. Roku 1964 představil Shelby model Cobra kupé, jehož nádhernou karoserii aerodynamického tvaru navrhl sedmadvacetiletý Pete Brock. Tento sportovní vůz dosahoval rychlosti až 300 km/h
Firma AC dále vyrobila řadu různých sportovních vozů, žádný z nich však již nedosáhl úspěchu typu Cobra. Důkazem jeho obliby až do součastnosti je skutečnost, že někteří výrobci nabízekí tento model jako repliku. Zatímco jedni tvrdí, že vlastní původní formy, druzí říkají, že koupili od Forda ,,exkluzivní" práva. Do sporu se vmísila i firma AC. V roce 1997 stál vůz Cobra 73 136 liber. A aby toho nebylo málo, vstoupil téhož roku opět na trh i Caroll Shelby, jenž dodává za 40 000 dolarů ,,Cobru" jako stavebnici. Kdo dává přednost již zkompletovanému vozu, zaplatí za něj 500 000 dolarů. V tom případě však vůz dostane originální číslo CSX podvozku, což nemůže mít žádný z konkurentů nabídnout.



Technické údaje:

AC BristolCobra 289Cobra 427Cobra Mk4
Roky výroby1954-19631963-19651965-19681985-dosud
Počet vyrobených vozů466528348není znám
Motorřadový šestiválecV8V8V8
Objem (cm3)1991473569984942
Výkon (k./ot./min.)105/4750300/5750480/6000228/4200
Nejvyšší rychlost (km/h)200250280217
Zrychlení z 0 na 100 km/h9,1 s5,5 s4,2 s5,3 s
Rozvor náprav v cm229223229229
Délka v cm378385373375
Výška v cm122124124120
Hmotnost v kg7679209751120


Autor: Slávek Laskov
Z archivu Automotoslavek.blog.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 sportovní vozy sportovní vozy | Web | 5. dubna 2011 v 22:57 | Reagovat

Ahoj, hledám lidi, kteří rádi píší o sportovních a luxusních autech a rádi by místo do svého blogu psali na opravdový web. Pokud máte zájem, ozvěte se na info@inzercesportaku.cz

2 Zé | E-mail | Web | 15. listopadu 2011 v 18:29 | Reagovat

Ale jo, proč ne....:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama