AMC Gremlin

23. prosince 2008 v 22:26 | Slávek Laskov |  AMC
Richard A. Teague zemřel 5. května 1991 ve věku 67 let. Celý svůj život zasvětil automobilům.Během druhé světové války navštěvoval večerní kurz v Art Center College of Design v Los Angeles, přes den pak kreslil letadla pro společnost Notrhrop Aircraft. Po válce začal R. A. Teague pracovat jako kreslič u General Motors: Roku 1951 přešel do společnosti Packard, kde se roku 1953 stal ředitelem stylingu. Po pádu společnosti odešel k Chrysleru a nakonec k AMC, kde vytvořil návrhy typů Matador, Pacer, Javelin, Hornet a také Gremlin.
Hornet byl následovníkem vozu Rambler American a byl prezentován a byl prezentován roku 1969 jako model pro rok 1970. Teague navrh vůz jako dvou - nebo třídvéřový sedan. Hornet byl velmi úspěšný, hned v prvním roce se prodalo 92 458 těchto vozů. Měl rozvor náprav 275 cm a jeho celková délka činila 456 cm, čimž byl pouze o 1 cm delší než tehdejší Opel Rekord. V 70. letech stoupala v Americe poptávka po menších vozech. Aby mohla AMC konkurovat např. Volkswagenu Brouk, bylo nutno vyvinout menší vůz, jehož návrhem byl pověřen R. A. Teague. Vývoj nového vozu však není levná záležitost, vždyť do typu Hornet investovala společnost AMC 40 milionů dolarů.

Naštěstí byl nový kompakt levnější, jeho vývoj přišel společnost na 6 milionů dolarů. Teague vyšel z dvoudvéřového Hornetu: zkrrátil jeho podvozek o 31 cm, čimž zmenšil rozvor náprav na 244 cm. Za předními dveřmi Hornetu byl veden příčný řez, vůz byl opatřen jednoduchou zádí a vůz Gremlin byl na světě. Na délku měřil 410 cm, byl 179 cm široký a 132 cm vysoký. Rozměry Brouka byly 403, 155 a 150 cm. Gremlin byl poháněn stejným motorem jako Hornet. Tento šestiválec se dodával o zdvihovém objemu 3258 cm3 a výkonu 130 SAE k při 4000 ot./min, nebo objemu 3801 cm3 a výkonu 147 SAE k při 4300 ot/min. Vůz bylo možno objednat ve dvou- nebo čtyřdvéřovém provedení. Zadní okno se sice dalo otevřít, nebylo však příliš rozměrné.
Od roku 1972 se Hornet dodával i s vidlicovým osmiválcem a totéž se platilo i pro Gremlin. tento motor měl zdvihový objem 5 l. Dodávaly se i vozy se šestiválcovým motorem, jehož výkon byl u zdvihového objemu 3801 nebo 4235 cm3 112 k při 3500 ot/min. Vůz s tímto motorem měl hmotnost 1230 kg a dosahoval nejvyšší rychlosti 160 km/h.
Osazený vidlicovým osmiválcm vyvinul Gremlin až 190 km/h. Byl vybaven třístupňovou ruční nebo samočinnou převodovkou. V obou případech byla řadící páka upevněna na podlaze mezi sedadly nebo před přední lavicí, která patřila ke standartnímu vybavení. V posledním roce výroby (r. 1978) se Gremlin již nevyráběl s vidlicovým osmiválcem, nýbrž výhradně s čtyřválcovým motorem Audi.
Počet vyrobených vozů Gremlin v jednotlivých letech:
Rok 1970 -28 560 kusů
Rok 1971 -76 908 kusů
Rok 1972 -94 808 kusů
Rok 1973 -122 844 kusů
Rok 1974 -171 128 kusů
Rok 1975 -56 011 ksuů
Rok 1976 -39 419 kusů
Rok 1977 -27 050 kusů
Rok 1978 -57 747 kusů
Celkem -671 475 kusů
Technické údaje:
AMC Gremlin
Roky výroby1970-1978
Počet prodaných vozů671 475
Motoršestiválecšestiválecvidlicový osmiválec
Objem (cm3)325837994979
Nejvyšší výkon (k/ot./min.)130/4000101/3800152/4200
Nejvyšší rychlost (Km/h)150150180
Zrychlení z 0 na 100 km/hnení známonení známonení známo
Rozvor náprav v cm244244244
Délka v cm410410410
Šířka v cm179179179
Výška v cm132132132
Hmotnost v kg117011701342

Autor: Slávek Laskov
Z archívu automotoslavek.blog.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama