Amphicar

24. prosince 2008 v 22:15 | Slávek Laskov |  Amphicar
,,Jako auto je příliš lodí a jako loď je příliš autem", napsal o vozu Amphicar novinář amerického časopisu Car and Driver poté, co jej otestoval. A skutečně: Amphicar byl nedokonalým vozidlem a špatným plavidlem. tento vůz vznikl v Berlíně v Deutsche Wagon - und Mashinenfabriken podle nákresů Hanse Trippela. Trippel zkonstruoval již v roce 1936 ve svých 23 letech první obojživelný vůz na podvozku DKW. Když Adolf Hitler rozšiřoval svůj vozový park, vyráběly se ,,obojživelníci" podle Trippelovi dokumentace od roku 1941 v továrně Bugatti v Molsheimu. Závod Trippel - Werke dodal národním socialistům více než 1000 obojživelných vozů.

Po válce se v Německu nesměla vyrábět žádná terénní ani obojživelná auta. Proto přišel Tripper na trh s obojživelným automobilem teprve roku 1958. Vůz byl nazván Alligator a k jeho pohonu použil Trippel motor Austin Healey z typu Sprite.
Projekt obojživelných vozů zaujal průmyslníka Haralda Quandta natolik, že do něj investoval, a za jeho finanční pomoci vznikl roku 1961 Amphicar. Trippel by jej byl nejraději vybavil motorem Volkswagen, což však nebylo možné vzhledem k jeho chlazení vzduchem. Motor vozu Mercedes 190 SL byl zase příliš těžky, proto Trippel nakonec pouřil čtyřválec Triumph Herald. Pohonná jednotka byla umístěna vzadu a skrze čtyřstupňovou převodovku poháněla zadní kola. Při plavbě na vodě byl výkon motoru přenášen vloženou převodovkou na dva lodní šrouby. Karoserie byla vyrobena z ocelového plechu o tloušťce 1,5 mm. Na silnici dosahoval tento 1050 kg těžký vůz rychlosti až 110 km/h, na vodě pak 12 km/h. Volant sloužil zároveň jako kormidlo, smě plavby byl určován natočením předních kol. Kormidlování vyžadovalo určitou dovednost, neboť otáčením ,,kormidla" opisovalo vozidlo kruh asi 18 m doprava a 27 m doleva! Oba šrouby se totiž otáčely proti směru hodinových ručíček. Plavidlo nemělo kýl, a proto se snadno odchylovalo od směru. Při silném větru byl Amphicar takřka nepoužitelný. Na souši se vůz choval lépe, sklízel však útrpné pohledy lidí: stál totiž na kolech tak vysoko, že vypadal směšně.
Technické údaje
Amphicar
Roky výroby1961-1968
Počet vyrobených vozůcca 3000
Motorčtyřválec
Objem (cm3)1147
Nejvyšší výkon (k./ot./min.)38/4750
Nejvyšší rychlost110/12
Zrychlení z 0 na 100 km/hnení známo
Rozvor náprav v cm210
Délka v cm433
Šířka v cm157
Výška v cm152
Hmotnost v kg1050

Autor: Slávek Laskov
Z archivu Automotoslavek.blog.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama