Aston Martin DB2

23. prosince 2008 v 21:52 | Slávek Laskov |  Aston Martin
Skromné začátky vozu Aston nedávaly tušit, že se jednou proslaví. Roku 1914 dali Lionel Martin a Robert Bamford dohromady první prototyp. Podvozek pocházel od firmy Isotta-Fraschini, motor od Coventry Simplex.Auto mělo úspěch a Aston Martin začalo být v motoristickém světě pojmem. Označení vozu bylo odvozeno od názvu závodu do vrchu Aston-Clinton, v němž první prototyp zvítězil.
Roku 1919 spatřil světlo světa druhý typ, tentokrát již na vlastním podvozku. Auta Aston Martin byla skvělými závodními vozy a sklízela na tomto poli vavříny.
Roku 1947 vězel podnik opět hluboko v dluzích. Následoval prodej průmyslníků Davidu Brownovi, který pověřil W. O. Bentleye konstrukcí nového motoru. Auto neslo označení DB2 (písmena byly inicálami vlastníka firmy). Nový motor byl otestován na 24hodinovém závodě v Le Mans, který však musel Aston Martin kvůli nevhodné konstrukci vodní pumpy již po šesti okruzích vzdát.
Po odstranění nedostatků se na jaře 1950 přikrčilo k výrobě vozů Aston Martin DB2. Aby se znovu obnovila dobrá pověst firmy., zůčastnili se v roce 1951 astony Le Mans. Tentokrát s úspěchem: Aston Martin vyhrál ve své třídě a zároveň zlepšil její rekord. Roku 1952 zopakoval své vítesztví v Mille Miglia: Duo Wisdom/Lown skončilo jako první,hned za nimi byly jejich stájoví kolegové Parnell/Serboli, vozy Ferrari skončily až daleko za nimi.
Celkem se vyrobilo 410 kusů vozů Aston Martin DB2 a do každého z nich bylo v průměru investováno 1200 hodin práce. Karoserie zhotovená s velkou pečlivostí z hliníkového plechu spočívala na trubkovém podvozku. Bohužel se nepodařilo dokončit vůz včas pro prestižní autosalon v Earls Court, a tak byl model prezentován dealerem v Švýcarsku.
Vyjdeme se nyní ve stopách jednoho ze 410 exemplářů. Dne 3. prosince 1952 byl prodán 195. kusDB2Švýcaru Walteru Lambertovi. Tento třiatřicetiletý muž byl spolumajitelem továrny na stroje pro hodinářský průmysl. Lambert vlastnil kromě astona ještě rileye, s nimž vyjížděl na pomalejší cesty. V dibnu 1953 měl jeho Aston Martin najeto 10 000 km a byl čas na první servisní prohlídku. U Rolls-Royce je zvykem posílat své servisní techniky k zákazníkům, takže na první prohlídku DB2 technik z Velké Británie, aby vyladil karburátory. Tentýž člověk pak u tohoto vozu opravil při 16 084 najetých km startér a spojku.
DB2 byl vybaven šestiválcem o zdvihovém objemu 2580 cm3 a výkonu 108 k při 5000 ot/min a dosahoval rychlosti až 170 km/h. Do Velké Británie se dodávaly též modely Vantage dosahující výkonu až 127 k. Když se o tom Walter Lambert dozvěděl, nechal svůj vůz osadit silnějším motorem. V dubnu roku 1954 sepak s tímto vozem poprvé zůčastnil závodu Campione, kde porazil vozy Jaguar. Další závod v horách u Reigoldswill v září 1954 pak vyhrál ve své třídě. Ještě téhož měsíce jel Lambert závod v Mitholz-Kandersteg, kde skončil jako čtvrtý za vozem Ferrari s Hansem Karlem von Tscharnerem a dvěma vozy Lancia. Roku 1955 zaznamenal další vítezství nad svým největším rivalem von Tscharnerem.
Časy se však změnily. Roku 1957 (von Tscharner, Scherrer a Seiler již nezávodili) dominovaly na okruzích vozy Mercedes 300 SL a Alfa Romeo , Lambert konščíval někde uprostřed pole závodníků. Po závodu v Mitholz-Kandersteg napsal renomovaný motoristický časopis Automobil Revue: Walter Lambert udělal velmi dobrý dojem tím, jak rychle vedl svého těžkého a nepříliš poddajného Astona zatáčkami. DB2 začínal být poněku zastaralý a Lambert přešel na vůz Ferrari Berlinetta. DB2 používal pro běžný denní potřebu, ale nakonec jej prodal za 7500 CHF dr. Gueru Reichenovi, jenž je za krátký čas vyměnil za DB4 GT. Majitel autodílny Patthey, nový vlastník DB2, vůz nově přestříkal a s 72 217 km na tachometru jej prodal sběrateli Pierru Strinatimu, který jej od listopadu 1963 do května 1984 vystavoval. Roku 1984 byl vůz prodán Hugu (La Beau) Studerovi, jenž jezdil závody veteránů. DB2 však k tomuto účelu nikdy nepoužil a 14. listopadu 1985 vyměnil DB2 za Lotus. Novým vlastníkem se stal majitel autodílny Koni Lutzider. Ten nechal DB2 částečně přestříkat a prodal jej 22. dubna 1986 Walteru Herterovi z Bülchu. Snad začne zatím poslední majitel používat tento vůz k účelu, k němuž byl Aston Martin tak vhodný, tedy k závodění.
Technické údaje
Aston Martin DB2
Roky výroby1949-1953
Počet vyrobených vozů410
Motoršestiválec
Objem (cm2)2580
Nejvyšší výkon (k/ot./min.)105/500
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Zrychlení z 0 na 100 km/hnení známo
Rozvor náprav v cm251
Délka v cm412
Šířka v cm165
Výška v cm135
Hmotnost v kg1115

Autor: Slávek Laskov
Z archívu Automotoslavek.blog.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama