Aston Martin DB4 GT Zagato

23. prosince 2008 v 21:25 | Slávek Laskov |  Aston Martin
Počet vyrobených astonů byl vždy skromný, což bylo jedním z důvodů, proč se podniku hospodářsky nijak zvlášť nedařilo. Jeho vozy však opouštěly továrnu vždy v nejvyšší kvalitě. Na tiskové konferenci během IAA ve Frankfurtu v roce 1995 oznámili zástupci Aston Martin s hrdostí, že poprvé za 82 let existence podniku se za rok prodalo více než 750 vozů. V továrně Newport Pagnell pracují praví odborníci. Svou práci provedou raději pomaleji, než ve shonu a nedbale, avšak pečlivě a dopřejí si i čas na šálek čaje. Ani Ford, od roku 1995 nový vlastník továrny, na tom nic nezměnil.
Roku 1958 přišel Aston s novým typem DB4. Vůz získal poprvé od 30. let nový design. Mechaniku britského původu s novým hliníkovým motorem skrývala hliníková karoserie navržená a vyrobená firmou Carozzeria Touring. Od října 1958 do června 1963 se vyrobylo 1111 vozů DB4, což byl nový rekord továrny.
Rok po zavedení DB4 vznikla verze DB4 GT s rozvorem náprav kratším o 13 cm. Tento vůz byl výhodný i na silnici, spíše byl však určen pro závodní okruhy. DB4 GT je dnes velmi vzácným vozem, s karoserií Touring jich bylo vyrobeno pouze 75. Na stejném postavil Bertone speciál, zatímco 19 vozů opatřil elegantní karoserii italský designer Zagato. První Aston Zagato vyjel z malé italské továrny roku 1960. Téhož roku byl model prezentován na londýnském autosalonu v Earls Court. Roku 1961 se s tímto vozem Angličan Stirling Moss zůčastnil velikonočních závodů okruhu v Goodwoodu. Protože však auto nebylo dobře připraveno, skončil Moss jako třetí za Ferrari Mikea Parkese a za vozem Aston Martin DB4 GT Inesse Irelanda. Na 24hodinovém závodu v Le Mans se objevily dva vozy Zagato, bohžel však neuspěly. Oba skončily s propálenými hlavami válců na okraji dráhy. Přesto by Zagato dobrým závodním vozem, který pravidelně získával ceny.
Aston Martin DB4 GT měl šestiválcový motor s vačkovými hřídeli v hlavách válců, dvojité zapalování a tři karburátory Weber. Poskytoval výkon 302 k. U provedení Zagato byl kompresní poměr změněn z 9 na 9,7 : 1, čimž se zvýšil výkon o 11 k. Zajímavější však bylo, že se u Zagata podařilo postavit vůz o 109 kg lehčí než byl DB4 GT od Carozzeria Touring. Tato úspora však nesla na úkor podlí, o čemž svědčí kožené čalounění dveří, skleněná stahovací okna a silné koberce Wilton.
Čtyřstupňová převodovka pocházela z běžného DB4, ale spojka měla dva kotouče a na zadní nápravě se nacházel samosvorný diferenciál. Standartní provedení mělo brzdy Dunlop s posilovačem, ale v DB4 GT Zagato byly zabudovány brzdy Girling nez posilovače. Byl zvětšen objem nádrže z 86 na 136 l, což bylo u závodního vozu nutností.

Technické údaje
Aston Martin DB4 GT Zagato
Roky výroby1960-1963
Počet vyrobených vozů19
Motorřadový šestiválec
Objem (cm3)3670
Nejvyšší výkon (k/ot./min.)314/6000
Nejvyšší rychlost246
Zrychlení z 0 na 100 km/h6,1 s
Rozvor náprav v cm236
Délka v cm427
Šírka v cm168
Výška v cm132
Hmotnost v kg1160

Autor: Slávek Laskov
Z archívu automotoslavek.blog.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama