Austin-Healey 100S

23. prosince 2008 v 20:30 | Slávek Laskov |  Austin-Healey
Austin-Healey 100S, o nějž zde půjde, nebyl běžným silničním vozem, nýbrž nefalšovaním sportovním automobilem. Auta Healey 100S Donalda Healeyho byla určena především pro americké zákazníky. Písmeno ,,S" v jejich názvu znamenalo Sebring, slavný závodní okruh na Floridě. Donald Healey by rád pokřtil svůj vůz ,,Sebring", tento název si však přisvojila jiná značka automobilu, a tak se musel spokojit jen s počátečním písmenem. V období od ledna 1953 do prosince 1967 se prodalo celkem 73 728 vozů Austin-Healey, rozumí se velkých Healey, neboť 119 362 prodaných menších vozů Austin-Healey Sprite uvidíme zvlášť. ,,Big Healey" existoval v mnoha provedeních. V srpnu 1956 jej ještě poháněl motor se čtyřmi válci, později se vůz dodával též s šestiválcovými motory. Až 89% celkové produkce velkých healey se exportovalo do USA, zatímco ostatních 11% bylo ureno pro zbytek světa.

Vozů se čtyřválcovým motorem se celkem prodalo 15 826. Pouze 55 exemplářů bylo označeno jako 100S. Na první pohled vypadá tento vůz stejně jako běžný healey,co bylo i záměrem Donalda Healeyho. Tento muž zasvětil svůj život sportovním vozům, jež navrhoval, konstruoval a také v nich vyhrával závody. Rovněž byl přesvědčen o tom, že závodní speciál Austin-Healey pozitivně působí na prodej automobilů téže značky.

Roku 1954 se rozhodl připravit závodní vůz pro 12hodinový závod v Sebringu. Motor si vzal na starost Harry Weslake. Vůz byl pak dopraven lodí do New Yorku, odkud jel po vlastní ose do Sebringu na Floridě. Do kokpitu pak 7.března 1954 zasedli Angličan Lance Macklin a Američan George Hunton. Závod by jistě vyhráli, kdyby se po 10 hodinách jízdy neulomil dřík ventilu, čimž se stalo, že motor běžel na tři válce. Takto skončili v celkové kvalifikaci jako třetí za vozy OSCA a Lancia, ve své třídě však zvítězili. HEaley tak v každém případě ukázal své kvality a díky tomu se firma Austin ve Velké Británii rozhodla pro výrobu tohoto sportovního vozu.
Koncem roku 1954 byl připraven první prototyp 100S k testovací jízdě. Podvozek pocázející z běžné výroby byl Johnem Thompsonem na některých místech zesílen, novou hliníkovou karoserii vyrobila firma Jensen Motor Ltd. ve West Bromwich. Konečná montáž byla provedena firmou Austin v Longbridge na předměstí Briminghamu. Téměř všechny vozy Healey 100S přicházely do USA nastříkány bílomodře, tj. v amerických závodních barvách. ˇAádný z kusů postavených firmou Jenen neměl plátěnou střechu či boční okénka.

O motor se postarala firma Morris Motors v Courthouse Green, byl opatřen hliníkovou hlavou válce se dvěma horizontálními krburátory S.U. od Weslakeho. Byl zvětšen průměr sacích i výfukuvých ventilů a obsuhoval je specialisty laděný váčkový hřídel. Dřívější kompresní poměr se zvýšil ze 7,5 : 1 na 8 : 1 a výkon vzrostl z 91 k při 4000 ot./min na 134 k při 4700 ot/min. V zadní části vozu se nacházely dváa šestilitrové akumulátory, nádrž na 90 l benzinu a dvě elektrická S.U. palivová čerpadla, jež pumpovala benzín do motoru. Poblíž oválné přední masky s typovým označením vozu ,,100S" byl umístěn chladič oleje, jenž vyráběla firma Tecalemite pro nákladní vozy. Rychlostní skříň pocházela původně z běžného vozu healey, měla však jiná ozubená kola a převody. Převodovka 100S neměla rychloběh, při závodech se totiž nepoužíval, a nadto byl příliš těžký. Krátký dvojitý výfuk vyčníval zpod karoserie před pravým zadním kolem. Za závodními pneumatikami 5.50-15 Dunlop byly umístěny čtyři silné pochromované kotoučové brzdy o průměru 29 cm.
V březnu 1955 zkonstruovali Britové šest vozů typu 100S včetně prototypu, které odeslali na 12hodinový závod do Sebringu na Floridu. Jeden z vozů řídil Stirling Moss a Lance Macklin, ostatní propůjčil americký dovozce americkým závodníkům. Roku 1955 bylo na startu v Sebringu celkem 80 vozů. V závodu zvítězil Jaguar typ D, vozy Ferrari získaly druhé a paté místo, vozy Maserati se umístily na třetí a čtvrté pozici. Duo Moss-Macklin získalo šestou příčku v celkové kvalifikaci a vítěsztví ve své třídě. Cílem projely i další vozy Healey 100S, nezískaly však žádné ceny.
Jak již bylo řečeno, celkově bylo vyrobeno 55 vozů Healey typu 100S, z nichž drtivá většina byla určena pro americký trh. Typ 100S je dnes nejvíce vyhledávaným Austinem-Healey, a není tedy divu, že se některé firmy specializovaly na zhotovení jeho replik.

Technické údaje
Austin-Healey 100S
Roky výroby1954-1956
Počet vyrobených vozů55
Motorčtyřválec
Objem (cm3)2660
Výkon (k/ot./min.)132/4700
Nejvyšší rychlost225 km/h
Zrychlení z 0 na 96 km/h7,8 s
Rozvor náprav229
Délka v cm376
Šířka v cm153
Výška v cm106
Hmotnost v kg850

Autor: Slávek Laskov
Z archivu Automotoslavek.blog.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama