Bentley Mk VI a Bentley R-Type

22. prosince 2008 v 20:43 | Slávek Laskov |  Bentley
Po druhé světobé válce přenesl Rolls-Royce svou výrobu vozů z městečka Derby do Crewe, kde se do té doby vyráběli letecké motory. Roku 1946 zde sjely z výrobního pásu první automobily. Poprvé si tak mohl zákazník koupit kompletní automobil s karoserií nebo - jak tomu bylo před válkou - šasi, na které si nechal vyrobit karoserii podle vlastního přání. První Bentley vyrobený po válce nesl název Mark VI (zkráceně MK IV). Některé prototypy tohoto typu byly vyrobeny již roku 1939, k sériové výrobě však tehdy vzhledem k válce již nedošlo. Vůz se ještě velmi podobal svému předchudci Mk V, stál však na novém podvozku s kratším rozvorem náprav (315 cm). Protože byl motor posazen více dopředu, nacházel se nyní chladič před přední nápravou, nikoliv až za ní. Šestiválec Bentley měl stejně jako Rolls-Royce (Silver Wraith I) složiě konstruovanou hlavu válců typu F. Sací ventily měly uspořádání OHV, výfukové ventily uspořádání SV. Do roku 1951 měl motor zdvihový objem válců 4257 cm3, později se jeho objem převrtání válců z 88,9 na 92,1 mm zvýšil na 4566 cm3. Převodovka měla čtyři stupně, z nichž první nebyl synchronizován. Nebyl to velký nedostatek, neboť vůz bylo možno velmi dobře rozjet i na druhý převodový stupeň. Od roku 1952 si mohl zákazník objednat samočinnou převodoku. Brzdy byly posíleny: na předních kolech byly hydraulické, na zadních mechanické. Přední kola byla nezávisle zavěšená, zatímco vzadu se ještě nacházela tuhá náprava.První Mk VI opustil továrnu v říjnu 1946, poslední v červnu 1952. Celkem se prodalo 5201 vozů, většinou ve verzi Standart Saloon. Toto čtyřdvéřové provedení mělo ocelovou karoserii vyrobenou firmou Pak Ward. Z technického hlediska byl Mk VI téměř shodný z vozem Rolls Royce Silver Wraith, bentley však působil sportovnějším dojmem. Bentley řídil většinou majitel osobně, zatímco u Rolls Royce Silver Wraith se předpokládal šofér v livreji.Na londýnckém autosalonu v roce 1952 byl představen následovník Mk VI, Bentley R-Type.
Nový vůz se však od svého předchůdce sotva lišil. Motor zůstal nezměněn a odlišnosti v karoserii byly téměž zanedbatelné. Standart Saloon měl větší zavazadlový prostor než jeho předchůdce MK VI. Tím se vůz prodloužil, přestože rozvor náprav zůstal nezměněn.
Zvláštní model R-Type, Bentley Continental Sports, byl již mnohem zajímavější. Karoserie tohoto nádherného kupé pocházela pd firmy Mulliner. Výkon motoru se změnou kompresního poměru z 6,4 : 1 na 7,25 : 1 zvýšil, a tím dosáhla nejvyšší rychlost vozu 200 km/h. Na rozdíl od jiných modelů R-Type vybavených samočinnou převodovkou se Continental dodával i s ručním čtyřstupoňovým řazením, což ješzě přispívalo ke sportovnosti vozu. R-Type se vyráběl od září 1952 do prosince 1954, pak následovaly série S.
I když se vozy MK VI a R-Type většinou dodávaly s tovární karoserií, někteří milovníci vozů dávali přednost vlastnímu výběru karoserie, kterou dodal jiný výrobce dle volby zákazníka. Mnoho karosářských firem pak vytvářelo vlastní kreace na povozcích Bentley. Jmenujme pouze některé: Van den Plas, Abbott, Duncan, Harold Radford, Windovers, Jame Young, Gurney Nutting, Hoopers, Farnay, Mulliner, Freestone a Webb, Park Ward, ale též Pininfarina a Graber.

Technické údaje:
Bentley Mk VIBentley R-Type
Roky výroby1946-19521952-1954
Počet vyrobneých vozů52012320
Motoršestiválecšestiválec
Objem (cm3)4257 a 45664566
Nejvyšší výkon (k/ot./min)není známnení znám
Nejvyšší rychlost150 a 155170-200
Zrychlení z 0 na 100 km/hnení známonení známo
Rozvor náprav v cm305305
Délka v cm488511
Šířka v cm175175
Hmotnost v kg18501880

Autor: Slávek Laskov
Z archivu Automotoslavek.blog.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama