Honda NSX

21. prosince 2008 v 23:23 | Slávek Laskov |  Honda
Když Honda roku 1988 odstartovala program NSX, měli vývojoví pracovníci před očima jediný cíl: NSX měl být moderní sportovní vůz, který bude svou úrovní jízdní výkonnosti plně srovnatelný s tradičními sportovními automobily. Tvar karoserie měl pouze siluetu s kabinou pro cestující protaženou daleko dopředu. Ale teď blíže: Ručně vyráběný dvoumístný supersport Honda NSX brázdí silnice již plných 18 let a stále mu umíráček nezvoní. Při pohledu na elegantní linie hliníkové karoserie s efektními aerodynamickými prvky nelze než konstatovat, že u Hondy odvedli na svou dobu obdivuhodnou práci. Interiér vozu se nese překvapivě ve znamení luxusu, čemuž odpovídá i nečekaně bohatá výbava. Je to však celé jakési divadlo především pro oči, jelikož při prvních ujetých metrech uvádí NSX věci okamžitě na pravou míru. Burácení šestiválce o objemu 3.2 l, uloženého před zadní nápravou žene adrenalin nekompromisně vzhůru, i když auto ještě skoro stojí. Plných 206 kW (280 k) není v této kategorii nijak závratný výkon, ale na ostré sportovní radovánky bohatě stačí. Extrémně tvrdý podvozek nepustí automobil neuvěřitelně dlouho ze stopy, a pokud se řidičovy úmysly nesetkají s pochopením, zasáhne protikluzový systém TCS. Při jeho deaktivaci lze Hondu díky zadnímu náhonu navést do přetáčivého smyku (tzv. power slide). Je však rozumnější svůj osud tímto způsobem raději nepokoušet. Maximální rychlost leží na hranici 270 km/h. Na český trh se NSX oficiálně nedováží. Po českých silnicích se údajně pohybují dva kusy, které si majitelé přivezli individuálně. Ovládání NSX na hranici jejich možností vyžaduje od řidiče dostatek zkušeností a plné nasazení. Během doby, kdy se vyráběl model NSX, nebylo důvodu, aby se uskutečňovali větší kosmetické zásahy. Design automobilu byl od počátku bezvadný. Dalším důvodem, proč tento sportovní vůz neprodělal za celý čas žádnou větší změnu, byla i skutečnost, že byl z velké části vyráběn rukodělnou prací ve speciálním, zvlášť pro tento model určeném provozu. Co se týče motoru, vidlicový šestiválec měl na jednu řadu válců dva váčkové hřídele, které obsluhovaly na každém válci čtyři ventily. Blok motoru a hlavy válců byly z hliníku, ojnice byly stejně jako u motorů Formule 1 z titanu. Zákazník si mohl vybrat vůz s ručně řaditelnou pětustupňovou převodovkou nebo se samočinnou elektronicky řízenou čtyřstupňovou převodovkou. Čtyři odvětrávané kotoučové brzdy byly dostatečně velké pro auto formule 1. Z důvodu snížení hmotnosti byly závěsy kol ze slitiny lehkých kovů. Honda NSX procházela v průběhu let inovacemi. V listopadu 1992 přišla společnost Honda se závodním speciálem NSX-R, jehož motorpři 8500 ot./min. dodával výkon 410 k. Roku 1995 bylo veřejností představeno provedení T se střechou a od ledna 1997 se dala Honda NSX objednat se silnějším motorem o objemu 3.2 l a výkonu 294 k. Tento vůz zrychlil z 0 na 100 km/h za 6 s a jeho nejvyšší rychlostí bylo 275 km/h. Prodával se od roku 1990-1996 zatímco model NSX-T od roku 1997-2001 jakožto i nový model NSX. Pochválit jej můžeme za perfektní přilnavost v zatáčkách a na jeho dobu velice nadčasovým designem. Chyba ovšem nastala u NSX v tom, že při řešení přetáčivého smyku vzniká absence posilovače řízení.
Technické údaje:
Honda NSX
Rok výroby1990-dodnes
Počet vyrobených vozůnení znám
Motorvidlicový šestiválec
Zdvihový objem válců v cm32977
Nejvyšší výkon (k/ot./min)274/7300
Nejvyšší rychlost (km/h)270
Zrychlení z 0 na 100 km/h6,2 s
Rozvor náprav v cm253
Šířka vozu443
Délka vozu181
Výška vozu118
Hmotnost v kg1370

Autor: Slávek Laskov
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 sportovní vozy sportovní vozy | Web | 5. dubna 2011 v 22:53 | Reagovat

Ahoj, hledám lidi, kteří rádi píší o sportovních a luxusních autech a rádi by místo do svého blogu psali na opravdový web. Pokud máte zájem, ozvěte se na info@inzercesportaku.cz

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama