Minivozy BMW

23. prosince 2008 v 21:37 | Slávek Laskov |  BMW
Prvními poválečnými vozy BMW byly typy 501 a 502. Tyto nádherné těžké šesti- a osmiválce byly pro většinu lidí finančně nedostupné.V 50. letech byla v Německu poptávka spíše na hospodárných vozech než po luxusních automobilech. Pokud chtěla automobilka BMW přežít, musela změnit výrobí program. Řešení bylo předloženo na ženevském autosalonu v roce 1954, kde italská automobilka Iso Rivolta představila svůj vůz Isetta. BMW a Iso uzavřely licenční smlouvu a o rok později, roku 1955, již sjely z výrobního pásu první Isetty. Němci nemusely na italském návrhu mnoho měnit. Použili vlastní motocyklový čtyřdobý motor o zdvihovém objemu 250 cm3 , nahoru na přední blatníky namontovali světlomety a pod přední okno nalepil emblém BMW.
Isetta měla jediné dveře, které zaujímali celou příď vozu, Sloupek volantu byl upevněn na vnitřní straně dveří. Dveře se otevírali dopředu, což usnaďnovalo nastupování a vystupování. Motocyklový motor byl umístěn před zadní osou a pomocí řetězu poháněl zadní kola umístěná těsně u sebe. BMW Isetta neměla diferenciál.

Roku 1956 přišla automobilka BMW na trh se silnější verzí Isetta 300, jež byla vybavena jednoválcem o objemu 298 cm3 a výkonu 13 k místo dřívějších 12 k. Ukázalo se však, že mezera mezi malou Isettou a velkými typy řady 500 byla ve výrobním programu příliš velká. Na Isettě podnik málo vydělával a velké modely se dostatečně neprodávaly. Podnik vykazoval ztrátu, a proto přišel roku 1957 s novým typem, jimž bylo BMW 600. I když bylo opět minivozem, skýtalo toto auto již dostatek místa malé rodině. Koncept čelních dveří zůstal zachován, přibyly dveře na pravé straně vzadu. Zadní kola již nebyla osazena vedle sebe, což vyžadovalo včlenění diferenciálu. ozítko bylo poháněno motocyklovým dvouválcem o objemu 582 cm3 a výkonu 20 k a dokázalo vyvinout rychlost téměř 100 km/h. Avšak i přes tento větší a především méně hlučným motorem zůstalo na cenové úrovni např. Renault 4CV nebo Volkswagen Brouk. Proto byla roku 1959 jeho výroba zastavena. Automobilka přišla s novým typem BMW 700, jenž uzavřel tuto výrobní etapu automobilů BMW.

Technické údaje
BMW IsettaBMW 600BMW 700
Roky výroby1955-19621957-19591959-1964
Počet vyrobených vozů161 72834 813188 011
Motorjednoválecdvouválecdvouválec
Objem (cm3)245 a 298582697
Nejvyšší výkon (k/ot./min.)12 a 13/580020/450030/5000
Nejvyšší rychlost (Km/h)85103120
Zrychlení z 0 na 100 km/hnení známonení známonení známo
Rozvor náprav v cm150170212
Délka v cm229290354
Šířka v cm138140148
Výška v cm134138135
Hmotnost v kg360550640

Autor: Slávek Laskov
Z archivu Automotoslavek.blog.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama