Mitsubishi Lancer Evolution X

13. listopadu 2009 v 20:55 | Sláva Laskov |  Mitsubishi
Co si představíte když se řekne Mitsubishi? Někoho napadnou proslulé výkonné motory zlatých japonských ručiček, ale nejvíce lidí vám odpoví jednoduše: EVO (Evolution). Už desátá generace Lanceru Evolution se s námi žene. Vždy jiné karoserie, linie, spoilery, ale účel je stále stejný: Překonat jak konkurenci, tak i samo sebe, lépe řečeno předchozí generaci. Poďme se podívat na zoubek tomuto japonskému svalovci.
Už první zprávy o tomto modelu přichází roku 2006, kdy přináší japonsko první skicy projektu nazývaného Evolution X Prototype. Ovšem ztvárněnou realitu jsme mohli vidět naživo například na Autosalonu Brno 2007. Když jsem tenkrát Prototype X viděl živě na autosalonu, myslel jsem si, že tak odvážný model snad ani neztvární do podoby jež by se vyráběla sériově. Nejvíce jste se mohli zahledět na partie faceliftu, kde se pyšní se zajímavě tvarovanými světly s LED diody. LEDy byly v době představení Prototypu X na autě věcí, která spíše představovala automobil z budoucnosti. To vše podtrhovala i zajímavě tvarovaná kapota, která působila spíš jako zdelšená. Černý ,,čumák", který je u Eva X teď spíše jeho ikonou, byl snad vizuální prioritou designerského studia Mitsubishi, jelikož na automobilu působí velice kontrastně. Aerodynamicky byl sestaven přímo dokonale. Už celá karoserie naznačovala, že tento vůz si bude dobře rozumět s aerodynamickým tunelem. Rozšířené blatníky, menší spoiler vespod předního nárazníku a klasicky masivní spoiler vzadu to jistě dokazují. Koncová světla s čirou optikou a opět LED diody nesmí chybět. Ale ještě ve stejném roce přišlo to, co nečekali ani lidé zapálení do aut. Klasický Lancer dostal seriózní podobu, a začne se vyrábět. Bylo tedy jasné, že Evo opět dostane příležitost dostat se na špici značky Mitsubishi.
Oproti sedanového Lanceru se Evo tedy pyšní novou jednotkou 4B11. Zasvěcení ví, že je to náhrada za nejznámější 4G63 který je o pár kilogramů těžší. 4B11, tedy čtyřválec 2,0l o výkonu 300 koní s přímým vstřikováním je doplněn o převodovku Twin Clutch SST včetně systému DSG. Jedná se o 5stupňovou automatickou převodovku. Samozřejmě je k mání i 5stupňová manuální. Rychlost změny převodu se dá nastavit 3mi režimy: Normal Sport a SuperSport. Podvozek je vhodně nastavený pro zběsilou jízdu, a ve spojení s lehčí váhou a řadou spoilerů z něj děláme Evo jak má být. Auto se dodává většinou v 17´´ a 18´´ palcovými koly Enkei a větranými brzdami Brembo. Oproti ostatním modelům, Lancer využívá k dobré jízdě spíše computerovou inovaci než neopakovatelnou a osvědčenou technologii typu zadní (manuální) diferenciál + 4x4. Proto se mnohdy říká, že EVO X je jeden z nejslabších modelů z edice EVO.V porovnání s generacemi VI. - IX. je toto skutečně menší laťka. Posilovač brzd ABS je nezbytnou věcí řídíme-li takovýto automobil. ACD, mezinápravový zadní diferenciál je řízený tedy počítačem stejně jako systém ASC, který v kritické situaci automaticky sníží výkon. Evo mě tedy trochu zklamalo. Předchozí generace dokázala dosáhnout mnohem lepších výkonů, za použití ,,poloviční" technologie. EVO X už není zas tak veliký čistokrevný sporťák, spíše tu jde o tu zdravou rychlost a mnohem větší bezpečí. Musíme ale uznat že designově je to velice povedený kus.

Autor: Sláva Laskov
Foto: Michal Strolený, Sláva Laskov

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 RRudla RRudla | 24. listopadu 2009 v 21:16 | Reagovat

Tak tohle se ti povedlo... Podle mě jedno z nej aut... x))

2 sportovní vozy sportovní vozy | Web | 5. dubna 2011 v 22:54 | Reagovat

Ahoj, hledám lidi, kteří rádi píší o sportovních a luxusních autech a rádi by místo do svého blogu psali na opravdový web. Pokud máte zájem, ozvěte se na info@inzercesportaku.cz

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama