Pontiac Fiero

17. listopadu 2009 v 0:21 | Sláva Laskov |  Pontiac
Vše to začalo na začátku 80. let, kdy působil viceprezident koncernu GMC a ředitel divize Pontiac John DeLorean. Jeho nadanost byla velice proslulá, jelikož stvořil dvě nesmrtelné legendy - Pontiac GTO a Firebird. Na první pohled běžně vypadající vozy ukrývaly pod kapotou ,,trochu" více koňských sil než se zdá. Jeho touha stvořit dalšího siláka ovšem stále narůstala, a rozhodl se vytvořit další dvoumístné kupé. Ovšem koncern jeho žádost zamítl. Důvodem byla obava Chevroletu, že DeLoreanovo budoucí model překoná jejich slavné Corvette. Nakonec ale GM přece jen dovolil vývoj dvoumístného kupé. DeLorean ovšem neměl v plánu mrhat penězi, a ve snaze co nejvíce snížit výrobní náklady, obdržel jeho vůz plastovou karoserii a starý motor zvaný ,,Iron Duke". Šlo o čtyřválec (99 koní) s těžkým litinovým blokem motoru, který nakonec našel své místo před zadní nápravou. Roku 1983 se novinka zvaná Pontiac Fiero objevila na veřejnosti (jako model roku 1984), a s cenou $10 000 se vyšplhal počet objednávek takřka na maximum. V prvním roce se prodalo více než 100 000 kusů. Vypadalo to jako dobrý začátek, ovšem vůz působil podle koncernu spíše jako nákupní taška, než jako trhač asfaltu. Zanedlouho se začal do Fiera montovat vidlicový šestiválec o výkonu 137 koní. To přimělo propagátory závodu Indianapolis na 500 mil, že Fiero bude hrát v jejich závodě roli zaváděcího automobilu. Radost propagátorů ovšem dlouho netrvala, jelikož na Fiero dolehly první technické problémy. Na hnacích hřídelích se začaly objevovat trhlinky, což znamenalo, že vůz nevydrží vytáčení motoru na vysoké otáčky. To ovšem nebylo vše. Ventilátory byly opačně zapojeny, tudíž foukaly horký vzduch zpět do motoru. V nejhorším případě se kabely zapomněly zapojit úplně a to většinou vedlo k zkratům. Tímto se u koncernu GM začaly objevovat stížnosti. Kompenzace škod za vyhořelá Fiera radost GM určitě neudělala, ale rozhodli se poučit z chyb a Fiero renovovat. GM si povolal do závodu všechna vozidla vyrobená roku 1984, kde nahradil malý olejový filtr za velký, čímž dostal motor potřebné množství oleje. Výrobce na olej kladl veliký důraz, není divu když víčko nádrže bylo opatřeno nálepkou ,,Zkontrolujte olej". S domněnkou že všechny chyby jsou pryč, Fiero stále dělalo potíže. Roku 1989 tedy nechal zkrontoloval všechny čtyřválce a šestiválce, vyrobených za posledních 6 let. Nedostatky se ladily, opravovali ale naděje už mizela v dáli. Na vozu se objevovalo spoustu nedostatků. Až v tu chvíli si koncern uvědomil, že šetrné zacházení s náklady se nevyplatí. Byl by použil nové technologie, z Fiera by byl trhák, stejně jako DeLoreanovo předchozí dva modely. Roku 1989 sjelo z výrobích linek poslední Fiero . V současné době bychom dlouho hledali Fiero, které má motor takový, jak sjelo z koncernu.
A něco z vlastní zkušenosti. Manžel mé sestřenice jeden tento kousek vlastní (viz. foto), bohužel ani tento model se neobešel bez problému. Šestiválec 2.8l SE Injection z roku 1989 naštěstí nemá problém s motorem, ani špatně zapojenou ventilací. Celý vůz je, co se týče elektroniky, závislý na autobaterce. V našem případě se autobaterka vybila a potřebovala se vyjmout a nabít. Ovšem zdrcujícím problémem je, že kapota je závsilá na oné baterce, tudíž jí nelze bez její pomocí zvednout pokud není nabitá. Kapotu by nikdo vypáčit nechtěl, a dostat se do motoru přes podvozek, zvláště v naší době, a zvláště v modelu z roku 1989, je vzhledem k financím nemožné. Fiero je tedy nepoužitelné. Snad se najde nějaké řešení, jelikož by svět přišel o jedno z mála, motorově funkčních Fier.

Foto 3: vůz se pyšnil mohutným faceliftem a sklápěcími světly

Pro nadšence tohoto vozu, začala těsně po uvedení prezentovat společnost ASC (American Sunroof Copmany) verzi kabriolet. Fiera s vidlicovým šestiválcem rozeznáme kromě zvuku motoru mimo jiné i spoilerem na kapotě motoru. Nehledě na motor, vážilo Fiero kolem 1,3 tuny a maximální rychlost činila 195 km/h (šestiválec). Čtyřválec o výkonu 99 koní, rozjede Fiero až na 165 km/h.

Foto 5: záď typická Pontiacu: zajímavě tvarovaná a tónovaná koncová světla a spoiler.



Autor: Sláva Laskov
Foto: Sláva Laskov
Zdroj: rodina a knihy
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 reclusive reclusive | Web | 17. srpna 2015 v 16:12 | Reagovat

Football manager 2015 torrent http://torrent.freesoftportal.cz/football-manager-2015-torrent.html Minecraft heureka O_O

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama